År 2013 hade mycket att erbjuda en Sci-fi nörd när det kommer till kvantitet. I början på året kände jag mig
som ett barn på julafton och kunde knappt bärga mig inför vad årets alla höjdpunkter. Det är inte ofta som jag verkligen ser fram emot filmsläpp och år 2013 kom det helt plötsligt flera på rad. Jag kan inte minnas en period där det släppts så många filmer i genren tidigare. Nu såhär mycket senare kan man dock konstatera att årets alla titlar man verkligen hoppades på kanske inte levererade fullt ut. I stället så är det titlarna som man varit minst peppad över som jag tänker tillbaka på med glädje. En av dessa positiva överraskningar är Europa Report.

Europa Report är en indie-film som istället för att vältra sig i CGI–orgier och dyra skådespelare använder sig av
mer lågmälda miljöer och realistisk story. Det är en så kallad Found Footage-film där man får ta del av
övervakningsfilmer, från människans första bemannade djuprymdsresa, som varvas med intervjuer av personal
som deltagit i projektet. Resans mål är att ta sig till Europa som är en av Jupiters månar och där försöka hitta liv
under den istäckta ytan.

Som publik får man följa besättningen, som består av en samling internationella forskare, tekniker och piloter, under med- och motgångar. Filmens första ”aha” – upplevelse är att nu hädangågne Mikael Nyqvist spelar Andrei Blok, gruppens Chief Engineer. Förutom Mikael Nyqvist så deltar även bl. a Sharlto Copley (Elysium, District 9) och Karolina Wydra (True Blood).

Filmen berättas inte i kronologisk ordning vilket, enligt mig, är något som ofta kan slå fel. Detta lyckas dock regissören Sebastian Cordéro göra på ett sätt som istället bidrar till stämningen i filmen. Till en början trodde jag att jag skulle ha problem med hela konceptet att det bara är övervakningskameror eller handkameror, som besättningen själva opererar, man får se berättelsen genom. Detta visade sig dock inte vara några problem alls då man snabbt blev van. Europa Report är en film med enkel handling, berättad på ett ganska invecklat sätt. Samtliga karaktärer får i stora drag lika mycket utrymme så det är svårt att säga vem  som är huvudkaraktär (om ens någon). Dessa två punkter är filmens starka sidor ihop med att den är väldigt snygg, trots den begränsade budgeten och det minimala antalet miljöer
besättningen vistas i.

Europa Report är även en film som faller rätt i tiden. I filmen så är hela projektet drivet av ett privat företag och tittar
man på den nuvarande utvecklingen inom rymdfärd, speciellt med Space X, så skulle det inte förvåna mig ifall
människans första bemannade resa bortom jorden och månen kommer vara drivet av just privata intressen.
När man gör rundan på internet så är det många som gärna jämför denna film med Moon (2009) vilket jag kan
förstå men jag själv gillar dock inte denna jämförelse. Moon känns som en vacker novell medan denna film
känns mer som en teknisk dokumentation. Vad man kan läsa om filmen så har skaparna tagit hjälp av flera olika
forskare/tekniker och annat blandat folk från NASA bl.a., för att göra den så realistisk som möjligt. Detta gör de
bra, väldigt bra. De gör det så bra så att det är just det många klagar på, att den skall vara så realistisk och så
missar de vitala detaljer i alla fall. Jag ÄLSKAR när jag ser en film och inser att ”nu är det bara 10 minuter kvar och jag har ingen aning om hur det här kommer sluta”. Europa Report bjuder på just detta och det är ett stort plus i min bok. Slutet är svårt att förutspå vilket håller spänningen vid liv fram till sluttexten.

Jag har sett filmen 2 gånger nu. Efter första tillfället hade jag velat ge den 3/5 men efter att ha sett den en gång
till så måste jag ge den 4/5. Det är en mycket bra Sci-Fi-thriller. Men det är framför allt en film gjord av
rymdnördar för rymdnördar.

/Niklas Ejderfjäll

# #

2016-11-30